Újjászületett az első magyar Astra ikertestvére

  • Az Opel Szentgotthárd munkatársai önerőből varázsolták újjá azt a harminc éves Astra F autót, amely anno 1992-ben épphogy csak „lecsúszott” a hivatalos elsőségről
  • Harminc éve indult a szentgotthárdi gyárban az autó és motorgyártás
  • Az akkori kollégák közül még mindig százötvenen (!) dolgoznak a gyárban

 

Szentgotthárd/ Rendezvények, események sorozatával ünnepli harmincadik évfordulóját a szentgotthárdi motorgyár. Az Opel Szentgotthárd, amely a Stellantis autóipari csoportosulás része, 1992-ben autószerelő üzemként és motorgyárként indult. A gyár munkatársai ma is büszkék azokra a jelképekre, amelyek gyár fontos szerepét bizonyítják a modern kor hazai autógyártásának a történetében.

Egy ilyen jelképes emlék az első szériagyártásból való Opel Astra F, amely harminc éven keresztül a gyár udvarán hirdette a dicső múltat. Az autót, amely a Budapesti Közlekedési Múzeumban kiállított „hivatalos” első Astra ikertestvére, bizony megviselte kitettsége az elmúlt harminc év időjárási viszontagságainak. Ezért a gyár munkatársai kezdeményezésére megszületett a döntés az autó régi fényének (átvitt és szó szerinti értelemben is) helyreállításáról. Ez annak tükrében is érthető, mivel a mai napig közel százötvenen vannak olyan aktív dolgozók, akik részesei, szemtanúi voltak a harminc évvel ezelőtti első autó és első motor gyártásának.

A döntést cselekvés követte. Megalakult egy kis lelkes csapat a gyárban különböző beosztásban dolgozó munkatársakból, akik szívügyüknek tekintették az autó állagának megóvását. A gyárcsarnok egyik szögletében ki is alakítottak egy szervízműhelyt, elkezdték kutatni azt a pár cserére szorult alkatrészt a világhálón, és elkezdődött a felújítás. Ahogy haladt a munka egyre növekedtek az elvárások is: míg először csak a külcsín visszaállítása volt a cél, később már az autó önjáró vezethetősége is követelménnyé lépett elő! Egy harminc éve nyugvó motornál ez nem kis feladat, de a motor állapota bizakodásra adott okot.

A karosszéria régi fényének előcsalogatása az egyik munkatárs otthoni műhelyében történt, ez már nem volt megfelelő színvonalon megoldható a gyár falain belül. Az egész munka körülbelül két hónapot vett igénybe, tekintettel arra, hogy a kollégák a rendes munkájuk mellett végezték a felújítást.

A felújított, régi fényében tündöklő Astra bemutatójára a Szentgotthárdi színházban került sor a gyár harminc éves történetét bemutató fotókiállítás megnyitóján. A helyszínre már saját lábán érkezett az autó! A megnyitóra meghívott munkatársak és helyben élő, ma már nyugdíjas volt munkatársak, boldogan fényképezkedtek az autóval, és mindenkit lenyűgözött a 30 éves Astra. Így az Antall Józseff vezette és a Közlekedési Múzeum tulajdonában lévő első magyar autó, az első Opel Astra ikertestvére a felújítás után méltó helyre kerül: az Opel Szentgotthárd gyárcsarnokában lesz kiállítva.