A mesterséges intelligencia és a robotika területén egyaránt vezető fejlesztőnek számító Toyota és a japán telekommunikációs óriás SoftBank vezetésével létrehozott, következő generációs személyszállítási és fuvarozási szolgáltatásokat fejlesztő partnerséghez, így az ország autóiparának nagyobb része már felsorakozott a kezdeményezés mögött.
A Daihatsu, a Subaru, a Mazda, a Suzuki és az Isuzi egyaránt befektet a Monet Technologies nevű vegyesvállalatba, amit a Toyota és a SoftBank 2018-ban hoztak létre. A Monet célja olyan szolgáltatások nyújtása, mint például az önvezető járművekkel végzett, igény szerinti fuvarok szervezése Japánban. A Daihatsu egyébiránt 100%-ban a Toyota tulajdona, míg a Subaruban 16,8%, a Mazdában pedig 5,1%-os részesedése van a vezető japán autógyártónak, amely a Subaruval, a Mazdával és a Suzukival a részben vagy teljesen elektromos meghajtások területén is stratégiai együttműködést folytat.
Dacára a hagyományos autók terén tovább folyó rivalizálásnak, a japán autógyártók egyesítik erőiket a mobilitási szolgáltatásokhoz szükséges adatok begyűjtése és elemzése érdekében, miután a Monet felszólította a japán autógyártókat: csatlakozzanak a kezdeményezéshez. Az új tagok is százalékos részesedést kapnak a Monet-ban, így a vállalkozásban már korábban jelen lévő három autógyártóval együtt ők képviselik a japán piacon évente értékesített új járművek 77 százalékát. A Honda és a Daihatsuhoz hasonlóan szintén 100%-ban Toyota tulajdonban lévő Hino busz és teherautógyártó vállalat egyenként több, mint 200 millió jent (1,86 millió USD) fektetett be márciusban, ezzel nagyjából a Monet részvényeinek 10 százalékát szerezve meg. A technológiai befektető SoftBank kezében van a részvények valamivel több, mint 40 százaléka, míg a Toyota a részvények valamivel kevesebb, mint 40 százalékával rendelkezik.
Az öt új részvényes és a Toyota között szoros az együttműködés az elektromos járművekkel és egyéb területekkel kapcsolatban, és az újakkal tovább erősödik a vállalkozás vezető pozíciója a japán mobilitási szolgáltatások piacán. Ez pedig elősegítheti ezek megjelenését külföldön is. Már csupán a Nissan és a Mitsubishi azok a japán autógyártók, amelyek még nem csatlakoztak ehhez a konzorciumhoz.
Az önvezető autók átformálják az autóipart
Az összekapcsolt, önvezető, megosztva használt és elektromos járművek – gyűjtőnevükön CASE járművek – megjelenése átformálja az autóipart. Különösen az önvezető rendszerek megjelenése teszi szükségessé a hatalmas adattömegek gyűjtését és elemzését, ezért a technológiai óriáscégek lendületes lépésekkel terjeszkednek ezen a területen. A Google önvezető autózást fejlesztő leányvállalata, a Waymo 2018 végéig olyan mennyiségű utazásról gyűjtött be közúti adatokat, ahány kilométer megtételével négyszázszor lehetne megkerülni a Földet. A Toyota becslése szerint ugyanakkor 1 milliárd tesztkilométer megtétele szükséges ahhoz, hogy az önvezető autók az esetek 100%-ában biztonságosabban közlekedjenek az emberi sofőröknél – ez az adat pedig önmagában jól mutatja miért van szükség a Monet-hez hasonló együttműködésekre és a tesztadatok megosztására az autógyártók között. A Monet első lépésben a japán piacon tervezi elindítani szolgáltatásait, de később más ázsiai, illetve külföldi piacon is meg akar jelenni.
Az autóipar a fintech szektor szereplőivel versenyez
Az önvezető autózás, a mesterséges intelligencia és a robotika területén vezető fejlesztőnek számító Toyota éves 22,4 milliárd dolláros profitjával messze a legnyereségesebb autógyártó a világon, érhető tehát, hogy ő állt az iparág kutatás-fejlesztés élére, összefogva annak tevékenységét. Fontos, hogy nem csupán a japán, hanem a világ többi autógyártója előtt is nyitott a konzorciumhoz történő csatlakozás lehetősége – ezzel még több adat állna rendelkezésre az IT-cégekkel szembeni hatékony versenyhez. A fintech szektor óriásai, a tavalyi évet közel 60 milliárdos profittal záró Apple, a 136 milliárd dolláros nyereséget elérő Google és a 233 milliárd dolláros profitot elkönyvelő Amazon ugyanis szintén rendelkezik önvezető autós részleggel, és velük az autógyártók csupán együtt tudják felvenni a versenyt.
A PwC becslése azt mutatja, hogy az igény szerint megosztva használható járművek piaca 2030-ra eléri az 1,4 billió dolláros nagyságot – még ha csupán az USA, az EU, és Kína piacaival számolunk is.
Vannak természetesen iparágon átívelő együttműködések is
Annak érdekében, hogy a CASE széles körben elterjessze autóit mérsékelt költségszint mellett, a Toyota a továbbiakban is fokozza együttműködését más cégekkel. A vállalat és az Uber, az Amazon és más piaci szereplők közösen dolgoznak az e-Palette kifejlesztésén, ami egy fuvarmegosztásra és mobilboltként egyaránt használható jármű lesz. Emellett a Toyota 2017-ben a Mazdával és az autóipari alkatrészeket gyártó Densóval is alapított egy vegyesvállalatot, ami elektromos járművekhez használható, alapvető strukturális technológiák fejlesztésén dolgozik. Ez a cég azóta már kilenc vállalatot összefogó konzorciummá vált, a részvényesek között a Subaruval, a Daihatsuval, a Suzukival és a Hinoval, amelyek mind tudásukkal, mind pedig egyéb erőforrásaikkal járulnak hozzá a tevékenységhez. E konzorcium tagjai közül csaknem mind csatlakozik Monet-hez is.
[Best_Wordpress_Gallery id=”159″ gal_title=”20190702 Toyota önvezető”]