Még ütősebb lett a Toyota GR Corolla, de európai bemutatóról továbbra sincs hír

A TOYOTA GAZOO Racing  napokban, Kaliforniában, az Egyesült Államokban tartotta a továbbfejlesztett Toyota GR Corolla világpremierjét, amely az autósportban szerzett tapasztalatokat hasznosítja. Ezúttal a Toyota fontolgatja az Észak-Amerikán túli bevezetést is, európai bemutatóról azonban egyelőre nincs hír.

 

A Corolla – amint azt a Toyota első rally világbajnoki győzelmét 1973-ban megszerző TE25 Corolla, és az 1975-ös 1000 Lakes Rallyn (a mai Finn Rally elődje) diadalmaskodó TE27 Corolla Levin is bizonyítja – olyan modell, amelynek vezetési élményét az autósportban való részvétel csiszolta és fejlesztette folyamatosan. Ugyanakkor a vásárlók változatos, az idővel változó használati stílusára és igényeire való reagálásként a Corolla a legkülönfélébb formákban fejlődött tovább – szedán, kombi, ferdehátú, kupé és SUV –, így elnyerve sokak szeretetét világszerte. Ennek köszönhetően a Corolla mára a világ legnagyobb darabszámban értékesített autója, több, mint 55 millió eladott példánnyal, hosszú éveken át a világ legkelendőbb autója is volt (trónjától a Toyota RAV4 fosztotta meg), és máig a világ elsőszámú középkategóriás autója.

A GR Corolla 2022-es megszületése Akio Toyoda, azaz Morizo Toyota-elnök erős vágyából fakadt, hogy „felébressze a Corolla sportautó DNS-ét, és visszahozza azt a Corollát, amely magával ragadja a Toyota vásárlókat”. Mivel az első generáció bemutatását követően folytatódott a motorsportban való részvétel, a tanulságokat teljes mértékben alkalmazták a tavaly megjelent továbbfejlesztett modellben. A továbbfejlesztett GR Corolla hasznosítja az olyan motorsport versenyeken – mint a Super Taikyu Series – való részvétel során szerzett tapasztalatokat a nagy kanyartempó, a gyorsulás és a hűtés javítása érdekében. Az újonnan kifejlesztett 8 sebességes GAZOO Racing Direct automata sebességváltóval is elérhető az újdonság, amely a továbbfejlesztett GR Yarisban is megtalálható. Hiroaki Ishiura és más hivatásos versenyzőktől, házon belüli tesztpilótáktól és a Toyota mesterpilótájától, Morizótól kapott visszajelzések alapján a fejlesztés arra törekedett, hogy a járműbe olyan fékezhetetlen energiát szabadítson fel, amely arra késztet, hogy az ember ki se akarjon szállni az autóból, és akár a határon autózzon a mindennapi használat során. A GR Corolla motorsportban való részvételével a TGR továbbra is törekszik az intuitív kezelhetőségre és az ösztönös reakciókészségre, valamint a vezetőket magával ragadó, fékezhetetlen energiára.

 

 

Kulcsinnovációk

A kanyartempó növelése

  • Az első és hátsó lengéscsillapítók mostantól beépített lengéscsillapító rugókkal rendelkeznek a jármű jobb tartása és a belső kerék talajterhelési jellemzőinek javítása érdekében, ezáltal tovább fokozva a jármű stabilitását kanyarodás közben.
  • A lengőkarok rögzítési pontját, amely hagyományosan a hátsó tengely forgáspontja, megemelték, hogy csökkentsék a hátra billenést gyorsításkor. A gázpedál használatával járó karosszéria-billegés megszüntetése fokozza a kormányzásra adott reakciót, és stabil kanyarodást tesz lehetővé.
  • A hátsó tekercsrugók és a stabilizátor rúd rugójellemzőit felülvizsgálták, hogy optimalizálják az egyes rugók hozzájárulását a gördülési merevséghez, javítva a hátsó gumiabroncsok talajfogási teljesítményét kanyarodás közben, és fokozva a jármű irányíthatóságát.

A gyorsulás javítása

  • A motor sportos vezetéshez felhasznált tartományának elemzése alapján a kanyarokból való kigyorsításhoz kulcsfontosságú középsebességű motornyomatékot a jelenlegi modellhez képest 30 Nm-rel növelték, így a maximális nyomaték 400 Nm-re emelkedett.
  • Az autót az újonnan kifejlesztett 8 sebességes GAZOO Racing Direct automata sebességváltóval szerelik fel, amely világszínvonalú váltási sebességet kíván elérni, és amely a továbbfejlesztett GR Yarisban is megtalálható. Míg a sebességváltások hagyományos módon a jármű körülményei, például a lassulás és a jármű sebessége alapján történnek, a GAZOO Racing Direct automata sebességváltó, hogy jobban tükrözze a vezető szándékait, szorosan figyeli a fékezést és a fékpedál felengedését, valamint a gázpedál működtetését, így előre látja a vezetési körülményeket, és így a profi versenyzők sebességváltási időzítését is lehetővé teszi. A vezető a sebességváltás miatt való aggódástól megszabadulva a kormányzásra, valamint a gáz- és fékpedálok működtetésére koncentrálhat, így a sportos vezetés élménye még élvezetesebbé válik.

A hűtési és aerodinamikai teljesítmény javítása

  • A GAZOO Racing Direct automata sebességváltóval felszerelt járművek alapfelszereltségként léghűtéses automata sebességváltó folyadék (ATF) hűtővel rendelkeznek a vízhűtéses ATF folyadékmelegítő és -hűtő mellett, amely a motor felmelegedését is elősegíti. A sportos vezetést szem előtt tartva egy hozzáadott segédhűtő is fokozza a motor hűtését.
  • Az alsó hűtőrácsban lévő légbeömlő nyílás segíti a léghűtéses ATF-hűtő működését. A szívónyílás az első lökhárító egyik oldalsó csatornájában lévő légkivezető nyílással együtt a hűtőlevegő kiáramlásának egyenletesebbé tételét szolgálja.
  • A stabilabb fékerő biztosítása érdekében a légcsatornák az első féktárcsák felé irányítják a levegőáramlást, ami nagyobb hűtőhatást biztosít, és csökkenti a fékhőmérséklet emelkedését.
  • Az első lökhárító sarkainál lévő aprócska felületi magasságkülönbségek egy kicsi, stabil turbulenciát okozó áramlatot hoznak létre, amely elnyomja a lökhárító sarkairól lecsapódó levegőt. Ezek a jellemzők segítenek a menetstabilitás biztosításában, annak ellenére, hogy a hűtési teljesítmény fokozásához szükséges különböző mechanizmusok is beépítésre kerültek.
  • Az oldalsó csatornák segítik a levegő egyenletes elvezetését. Kiálló alakjukat úgy számították ki, hogy az ATF-hűtőből kiáramló levegő hátrafelé áramolhasson anélkül, hogy megzavarná a jármű oldalánál lévő légáramot

A fékteljesítmény javulása

  • A blokkolásgátló (ABS) rendszert továbbfejlesztették, hogy a lehető legnagyobb tűrőképességű, biztonságos lassulást biztosítson, még határon való autózáskor is. A fel-le G-érzékelők figyelik a kerekek talajjal érintkező terhelését az ABS aktiválásakor, így a rendszer aktiválásakor stabil fékerőt biztosítanak.

A járművel való egységérzet javítása

  • Nagy rögzítési merevségű, hornyolt alátétcsavarok kötik össze a kormányoszlopot és a műszerfal megerősítését a stabilabb egyenesfutás és a közvetlenebb kormányzási érzet érdekében.
  • A kiválasztott futómű-alkatrészek rögzítése szintén speciális, nagy rögzítési merevségű csavarokkal történik. Ilyen csavarok rögzítik aza alsó karokat és az alsó gömbcsuklókat a jobb kormányreakció érdekében. A hátsó lengéscsillapítókat is ezek rögzítik a karosszériához a jobb hátsó tapadási reakció érdekében.
  • A kuplungpedál kezelhetőségét a kuplungrendszer teljes karáttételének, a kuplungfedélnek és a fordulórugó terhelési jellemzőinek optimalizálásával javították. A pedálerő csúcsértékét magasabbra állították be, hogy a pedál működtetése kielégítő érzetet nyújtson, a pedálút hossza mentén pedig csökkentették a pedálerő csúcsérték utáni értékét, hogy javítsák a pedál működtetésének érzetét. A tengelykapcsoló jellemzőit optimalizálták, hogy még sportosabb érzetet nyújtsanak, a pedál kioldásakor megnövelt terheléssel a jobb lábkövetési reakció és a jobb kezelhetőség érdekében.

 

Műszaki adatok

Az amerikai piacra szánt modell három felszereltségi szinten kapható: Core, Premium és Premium Plus. A segédhűtő a Premium Plus alapfelszereltségéhez tartozik, a Core és a Premium modellekhez pedig gyárilag beszerelhető opcióként rendelhető. A továbbfejlesztett GR Corolla Premium Plus (USA kivitel) főbb jellemzői:

               

Teljes hosszúság [mm] 4.410
Teljes szélesség [mm] 1.850
Teljes magasság [mm] 1.480
Tengelytávolság [mm] 2.640
Nyomtáv (elöl/hátul) [mm] 1.590/1.620
Szállítható személyek száma 5
Tömeg [kg] 1.500 (1.520 a GAZOO Racing Direct automata sebességváltó esetén)
Motor Soros 3 hengeres turbóval és intercoolerrel
Típusa G16E-GTS
Furat x löket [mm] 87,5 x 89,7
Lökettérfogat [liter] 1,618
Max. teljesítmény kW (LE)/fordulat 224 (304)/6.500
Max. nyomaték N・m (kgf・m)/fordulat 400 (40,8)/3.250–4.600
Sebességváltó iMT (6 sebességes manuális váltó) vagy GAZOO Racing Direct automata sebességváltó (8 sebességes automata sebességváltó)
Hajtás GR-FOUR 4WD rendszer elektronikus többtárcsás tengelykapcsolóval (3 választható üzemmóddal)
Differenciálmű Elöl TorsenLSD
Hátul Torsen LSD
Futómű Elöl MacPherson rugóstag
Hátul Kettős keresztlengőkaros
Fékek Elöl Belső hűtésű tárcsa (18” alumínium, ellentétes 4 dugattyús féknyergekkel)
Hátul Belső hűtésű tárcsa (16” alumínium, ellentétes 2 dugattyús féknyergekkel)
Keréktárcsák 18” matt fekete 15 küllős alumíniumöntvény
Gumiabroncsok (elöl/hátul) 235/40 R18 Michelin Pilot Sport 4
Üzemanyagtartály

kapacitása

[liter] 50